Pagina's

Dag 5: Kinsale - Glengariff- Beara Peninsula- Kenmare

Afstand: 155 km


Verblijf: River Meadows B&B

The restaurant:
The Horseshoe

Deze morgen konden we ten vroegste om 9u30 uitchecken, dus slapen we wat langer en genieten van het goeie én brede bed. Na het Irish breakfast ( ja, de eieren komen al langs ons oren eruit) vertrekken we rond 10u richting Glengarrif en Garnish Island. Onderweg ... een korte onverwachte stop. 


Blijkt dit toch wel een boerderij te zijn zeker?! Amai, toch wel iets anders dan bij ons. :-) 



Het kasteel heet Kilbrittain Castle en is het oudste bewoonde kasteel van Ierland, het dateert van 1035. We vervolgen onze weg langs de Wild Atlantic way en komen uiteindelijk aan in Glengarrif, waar we de auto parkeren en de veerboot richting Garnish Island nemen. Onderweg spotten we een paar zeehonden, die zijn hier blijkbaar kind aan huis.








Garinish Island is Ierlands Hof van Eden. Het eiland heeft een verzameling siertuinen in Glengarriff Harbour. Ze werden aangelegd door voormalig eigenaar John Annan Bryce. Dankzij de beschutte ligging en het bijna subtropische klimaat is er vandaag de dag nog steeds een grote verscheidenheid aan planten te zien. Op het eiland zijn naast de bijzondere flora ook een klokkentoren, een Martello toren (uit de tijd van Napoleon), een Griekse tempel en een Italiaans theehuis te bezoeken. We bezoeken er ook het originele huis van de Bryces, dat werd tot 1999 bewoond en is sedert 2015 opengesteld voor het publiek. Ook Agatha Christie was hier ooit te gast!







Vervolgens rijden we verder de Ring of beara, een pittoreske route die ons na elke bocht een prachtig zeezicht biedt. Gelukkig is Philip al een doorwinterde linksrijder (ik hou mijn hart vast voor in België) en manoevreert hij de auto vlot door de smalle weggetjes.(En ja... ze zijn écht smal!)






Omstreeks 15u30 bereiken we Het uiterste punt van de Beara, hier kan je de oude (lees roestige) kabellift nemen naar Dursey, een verlaten eiland waar je heerlijk kan wandelen. Het moet gezegd zijn, ... dit stond op onze planning maar na één blik op de kabelbaan meent Philip dat het niet zo een goed idee is... ik stem hiermee in, ... want we moeten om 18u in de B&B inchecken en het zou anders wat krap worden (lees: ik vond het ook geen al te veilig idee, maar oordeel gerust zelf). We blijven wel even rondhangen, want het punt biedt fantastische uitzichten.









De Gps geeft aan dat we rond 17u45 de B&B zullen bereiken... perfecte timing noemen ze dat! Onderweg stoppen we nog een paar keer om van het uitzicht te genieten ...








De B&B valt heel goed mee, we hebben alweer een room with a view en... morgen krijgen we pancakes met fruit salad! Joepie, ... geen eieren! :-)



We konden vandaag opnieuw genieten van een vrij zonnige dag, ... helaas waarschijnlijk de laatste van deze vakantie. Vanaf morgen wordt regen voorspeld.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten